Friday 6 January 2012

ArAh TuJu ? --->

Dh dekat berapa lama aku x update blog..Ada la update skit pasal popcorn kat bawah tu..Tp tu pun xda idea sgt..Keje aku sekarang pun kadang2 bz,kadang2 x bz langsung..Kire macam keje on call..Ada emel masuk,kejar la aku nk abiskan.Xda emel masuk,duk dpan laptop bt bodo..Hahaha..
Sejak dua menjak ni bile masuk 2012,banyak bende yang berlaku.Di kesempatan aku xda keje skrang ni,habis sume blog aku masuk.Dr blog politik yg aku linkkan atau pun blog merepek.Sume aku baca tp yang plg byk aku spent dkt satu2 blog ialah yang banyak membincangkan petanda akhir zaman dan jugak ramalan tentang kiamat..Yang plg malas sekali aku baca ialah blog politik yg dh makin boring sbb politik tanah air x pernah dr x membincangkan pasal Anwar Ibrahim.Aku pun dh naik malas.
Bukak FB pun ada jugak manusia yg duk update dkt wall pasal Anwar bla bla..Bile muke Adam Adli yg tibe2 feymes,aku dh makin nampak dh apa tujuan politik ni..Tp..tu la..Adam Adli berjuang lagak org dh banyak pengalaman asam garam pasal hidup.Br idup x berapa taun,belajar x abis lagi,mkn pun gune duit org lg,ada hati masuk politik..Mungkin bile kaki melekat kt muka dia br dia tau langit tinggi rendah.Buduh..Ape yg aku merepek pasal budak ni..Cis..

Owh..berbalik pada pembacaan aku dgn blog2 yang menjurus ke arah keagamaan dan jugak petanda hari kiamat..Xpe lah..Ilmu aku masih x sesuai nk kupas pasal bende ni.Tp utk peringatan suma,hari kiamat tu adalah rahsia ALLAH S.W.T..Jd x payah la nk jd hebat nk predict tarikh2 kiamat ni..Ari tu aku nk masuk keje,denga satu akak ni sibuk duk gtau kawan die hari kiamat sekian2 tarikh..Karang aku lempang muke die sia2 je.Ko ingat hari kiamat tu hari sambutan kemerdekaan ke ape..Cis..

Dalam aku menelusuri blog2 yang berkaitan sejarah plak,dikatakan sejarah orang Melayu ni lebih lama dr yg kite duk belajar dalam buku sejarah.Kalo ikut buku sejarah mengatakan sejarah gemilang org melayu adalah pada zaman kesultanan Melaka tp kalo ikut kajian empunya blog mengatakan sejarah Melayu adalah lebih lama dr tu.Dr zaman nabi2 lagi sudah wujudnya org berbangsa Melayu..Bile aku baca dan pk balik,ada betulny jugak hujah2 yang tuan blog tu bg sbb secara logikny Melayu xkn tibe2 muncul gemilang zaman kesultanan Melaka.Betul x..Jadi aku studi setiap post yang die buat dr taun bile nth..Tibe2 blog tu x bole masuk dh.Hanya utk invited readers only..Jd KIV lg la..

Moral of the story,kite kena kaji,pk,tgk bukti,relatekan dgn Al-Quran,tgk balik terjemahan surah2 dalam Al-Quran,tgk pandangan org lain dan barulah kita boleh kesan mana yang hak dan mana yang bathil..Tp,kena juga cr guru sbb ilmu tanpa guru adalah seperti berguru dengan syaitan yang menyesatkan..Insyallah sama2 kita diberikan hidayah oleh ALLAH S.W.T..

Memandangkan umur aku taun ni pun dah masuk 27 dan aku pun dh nk jadi ayah,aku mula cari hala tuju hidup.Mcm mane nk jd pemimpin utk keluarga sendiri,mcm mane nk melatih diri utk memperbanyakkan ibadah,mcm mane nk usaha utk meningkatkan taraf hidup,mcm mana nk membesarkan anak supaya menjd berguna dan x mengikut perangai mcm Adam Adli..Erm..2012..owh..steady..


No comments:

Post a Comment

kOmeN la aPa yAnG PaTuT