Monday 9 January 2012

BerDikAri = beDiri aTas KakI SendiRi

 

Tahun 1998,aku masuk Tingkatan 1 dkt sekolah asrama penuh dkt Penang..Masa tu zaman Anwar Berahim jadi timbalan perdana menteri.Zaman tu jugak dia kena sacked..Haha..tp mase tu aku peduli ape die kna sacked.Aku pro Mahathir..Tp aku bukan nk citer pasal politik pun.Berbalik pada sekolah asrama,bile mak aku buat keputusan aku kena terima tawaran masuk sekolah asrama,aku dh cuak.
Takut sbb kna tggl jauh.Xda jauh mana pun,rumah aku dekat pulau,sekolah dekat tanah besar tp kna jauh ngn mak aku..Owh..ayah aku dh meninggal masa aku kecik jd mak aku lah yg bertindak sbg ayah dan mak..Bile masuk ari pertama mendaftar,aku dh raplah ( semak ) sbb aku anak bongsu..Tetibe kena masuk asrama,takut sbb kna idup sendiri tp xda la smpi tahap meraung sbb takut awek2 kt sekolah tu nmpk aku menangis..X macho la nnti..Haha..aku perasan aku hensem dulu masa kecik sbb mak aku ckp kt sekolah rendah aku,aku plg hensem walopn member2 sekolah aku gelarkan aku Roi singkatan untuk Boroi..Kahakahakah

Jd bile dh duk sekolah asrama,sume aku kna bt sendiri dr basuh baju,kemas katil dan mcm2 lg la.Tp xda la plak kena ragging sbb aku bkn bt hal pun.Tp for da 1st year tu,aku rase tiap2 mlm aku jd pelanggan setia public phone depan asrama sbb nk tepon mak aku..Mak aku plak tiap2 minggu dtg melawat sambil membekalkn duit syiling bt telepon rumah..Kalo dh smpi tahap aku tepon mak tiap2 malam,bdak asrama pggl 'pore' ( homesick ) tp aku berjaya mengcover sbb aku xnk kwn2 pggl pore sbb kan aku dh ckp td..aku perasan hensem.Bdak hensem mana leh dpt gelaran pore,nnti x macho la.Mcm mane awek nk lekat..Hahaha.

Makanan dkt asrama plak mmg boleh tahan sedap die..Bes skit dr mkn selipar jepun secr mentah2..Jadi utk 1st year aku lebih byk menghabiskan biskut yg dibekalkan mak aku tiap2 minggu.Jarang aku turun mkn kt dewan mkn sbb aku x lalu langsung..Hasilny,perut boroi aku jd slim bile aku masuk tingkatan 2.Bile masuk form 3 baru aku boleh adapt makanan asrama tp masa tu badan aku berisi skit dr penagih dadah.Badan kurus,rambut belah tengah ada jambul skit,giler hensem.Aku rasa la tp member2 xda puji pn ko hensem ke x.Lebih kepada self proclaimed.Hahaha

Itu la sedikit sebanyak aku belajar berdikari..Smpi la masuk U pun mak aku btkan decision..Sampai keje pun aku akan consult mak aku dulu..Mase nk kawin pun aku bgtau mak aku jugak..Adakah ini bermaksud aku anak emak yang x boleh berdikari?Salah..aku berdikari dan aku anak emak tp aku akan consult mak aku dulu dalam apa2 pun bkn sbb aku x boleh buat keputusan sendiri..Ini kita namakan dapat restu dr manusia yg melahirkn kita kt dunia ni..Percayalah ckp aku..Dalam apa2 perkara yang kita nk buat,buat keputusan sendiri dan dapatkan restu emak.Insyallah,walau sesusah mana pun jalan tu,berkat restu emak,jalan tu akan dipermudahkan oleh-NYA..tak percaya,korang cuba la..aku ingt nk mintak restu mak aku nk beli EVO wagon..kalo dpt restu mungkin aku dpt beli pada tahun 2018 nnti..haha

1 comment:

  1. mmg betul kl dgr je ckp mak sume keje jadi...EVO Wagon sekali 2 bijik bole dapat

    ReplyDelete

kOmeN la aPa yAnG PaTuT